خشک کن میوه

مهم ترین نکاتی که قبل از خرید میوه خشک کن باید بدانید !!

مهم ترین نکاتی که قبل از خرید میوه خشک کن باید بدانید !!

میوه‌های خشک بسیار لذیذ و خوشمزه هستند اما خرید آن‌ها زیاد مقرون‌به‌صرفه نیست. خوشبختانه امروزه دستگاه‌هایی اختراع شده‌اند که می‌توانند میوه‌ها را به‌صورت کاملاً سالم خشک کنند و در اختیار شما قرار دهند. اگر شما نیز به‌سلامتی خود اهمیت می‌دهید و تمایل دارید از تنقلات سالم مانند چیپس میوه استفاده کنید، بهتر است خرید میوه خشک کن را در برنامه خود قرار دهید. پیش از خرید میوه خشک‌کن باید اطلاعاتی درباره آن داشته باشید، بهتر است ادامه این مطالب را از دست ندهید:

 

معرفی دستگاه میوه خشک‌ کن :

میوه خشک کن وسیله‌ای است که می‌تواند با کمک گرما و سایر تجهیزاتی که دارند، رطوبت موجود در سطح میوه  را تبخیر کند. تبخیر رطوبت مواد غذایی تا جای ادامه می‌یابد که میزان رطوبت موجود در آن‌ها به زیر ۲۰ درصد کاهش یابد. این دستگاه دارای انواع مختلفی است که می‌توان از آن‌ها جهت اهداف خانگی، نوین و صنعتی می‌توان استفاده کرد.

 

چه دلیلی برای خرید میوه خشک کن وجود دارد؟

قطعاً برای خرید هر وسیله‌ای دلیلی قانع‌کننده وجود دارد. شما با خرید میوه خشک‌کن می‌توانید جهت جلوگیری از فاسد شدن میوه‌ها و با حفظ ویتامین و مواد معدنی موجود در میوه‌ها، آن‌ها را کاملاً خشک کنید. مهم‌ترین دلیل اصلی فساد میوه‌ها، آب میان بافتی موجود در آن‌ها است. از طرف دیگر اکثر میوه‌ها از ۲ الی ۹۶% آب میان بافتی تشکیل شده‌اند. باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌توانند در آب میان بافتی به‌خوبی رشد کنند. اما میوه خشک‌کن می‌تواند با ازمیان‌بردن آب میان بافتی میوه‌ها، مانع رشد انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها شود. در این شرایط شما می‌توانید میوه‌های خشک شده خود را تا ماه‌ها و یا حتی سال‌ها نگهداری کنید.

 

دلایل خرید میوه خشک کن

میوه خشک کن تنها برای میوه‌ها نیست !

در واقع این وسیله، خشک‌کن مواد غذایی است. اما چون اکثر افراد از آن باهدف خشک‌کردن میوه‌ها استفاده می‌کنند، اغلب آن را میوه خشک‌کن می‌نامند و این وسیله به این نام شهرت یافته است. شما با استفاده از این دستگاه خشک‌کن می‌توانید علاوه بر خشک‌کردن انواع میوه ازآن‌جهت خشک‌کردن سبزی‌ها، گوشت، غلات و حتی گل نیز استفاده کنید. این محصول جهت تهیه لواشک خانگی نیز کاربرد دارد. اما بهتر است به این نکته توجه کنید که خشک‌کننده‌هایی که دارای سینی گرد هستند بیشتر جهت خشک‌کردن مواد غذایی، سبزی، گوشت و… کاربرد دارند.

 

نکات مهم پیش از خرید میوه خشک کن :

هنگام خرید میوه خشک کن باید به نکات متعددی توجه کنید تا بتوانید یک دستگاه کاربردی و باکیفیت که بتواند کلیه نیازهای شما را برطرف سازد، خریداری نمایید. مهم‌ترین معیارهایی که شما باید مدنظر بگیرید عبارت‌اند از:

توزیع و گردشگر گرما

میوه خشک‌کن باید دارای سیستم خشک‌کن با جریان هوای همگرا باشد. در این صورت میوه‌ها در شرایط کاملاً یکنواخت و یکسان خشک خواهند شد و دیگر نیازی نیست تا شما مدام سینه‌ها را جابه‌جا کنید.

توان مصرفی

در زمان خرید میوه خشک کن حتماً بدانید که هرچه توان مصرفی یک وسیله کمتر باشد، انرژی کمتری مصرف خواهد شد. اما معمولاً این وسیله‌ها به زمان بیشتری نیاز دارند تا به دمای لازم جهت آغاز کار برسند. معمولاً میوه خشک‌کن‌هایی که توان مصرفی بالاتری دارند، زودتر گرم می‌شوند. اما این محصولات قیمت بالاتری دارند و برق بیشتری نیز مصرف می‌کنند.

میزان صدا

اغلب میوه خشک‌کن‌ها دارای فن هستند، پس طبیعی است که کمیسر و صدا داشته باشند. شدت صدا در مدل‌های مختلف یکسان نیست. اما معمولاً مدل‌هایی که سروصدای کمتری دارند، بهتر هستند. میوه خشک‌کن‌های افقی صدای بیشتری دارند.

کارکرد آسان

کار با دستگاه میوه خشک‌ کن پیچیده و دشوار نیست. معمولاً کارکرد برندها و مدل‌های مختلف دستگاه میوه خشک‌کن، مشابه یکدیگر است. اما برخی از مدل‌ها مجهز به آپشن‌هایی هستند که کارکرد آن‌ها را آسان‌تر می‌کنند. به‌عنوان‌مثال اگر دستگاه شما بتواند گرما را به‌صورت یکنواخت توزیع کند، دیگر نیازی نیست که شما سینی‌ها را چندین بار در طول پروسه خشک‌کردن جابه‌جا کنید.

شکل و تعداد سینی

ابعاد و تعداد سینی‌های موجود در این دستگاه مطابق ظرفیت آن است. به‌طورکلی هرچه ظرفیت بیشتر باشد، تعداد و اندازه سینی‌ها بزرگ‌تر و بیشتر است. سینی‌های مستطیل شکل جهت تهیه لواشک‌ها یا خوراکی‌های نواری مناسب‌تر هستند.

 

تعداد و شکل سینی میوه خشک کن

طراحی بدنه

معمولاً جنس بدنه این محصولات از پلاستیک یا استیل است. معمولاً مدل‌های دارایی بدنه پلاستیکی برای مصارف خانگی مناسب‌تر هستند و قیمت پایین‌تری دارند.

 

ابعاد و گنجایش دستگاه

پیش از خرید میوه خشک کن به فضایی که در آشپزخانه برای آن در نظر گرفته‌اید توجه کنید. به بیانی ساده‌تر توجه کنید که چقدر برای این دستگاه فضا دارید. معمولاً مدل‌های جمع‌وجور مخصوصاً انواع جریان عمودی، جای کمتری را اشغال می‌کنند. اما باید این موضوع را بدانید که گنجایش این دستگاه‌ها نیز کمتر است و شما در هر مرحله نمی‌توانید خوراکی‌های زیادی را خشک کنید. در کل اگر از میوه خشک‌کن استفاده زیادی نمی‌کنید، بهتر است به سراغ مدل‌های جمع‌وجور و کوچک‌تر بروید.

وجود تایمر

وجود تایمر در این دستگاه موجب می‌شود تا دیگر شما نیاز نباشد به‌صورت مداوم در کنار دستگاه بایستید؛ زیرا دستگاه به‌صورت خودکار خاموش می‌شود.

 

قیمت و خرید میوه خشک کن

معمولاً میوه خشک‌ کن‌ ها در رنج قیمتی متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند. این تفاوت قیمت ناشی از پارامترهایی مانند نوع دستگاه، ظرفیت، برند و… است.

وجود ترموستات

حتما هنگام خرید میوه خشک کن به وجود ترموستات در دستگاه مدنظر خود توجه کنید. میوه خشک کن هایی که ترموستات دارند را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد تا میوه ها در دمای مناسب خود خشک شوند. دستگاه های فاقد ترموستات معمولا یا میوه ها را خیلی خشک می کنند یا رطوبت آن ها را به میزان کافی از بین نمی‌برند، این عامل موجب کپک‌زدگی میوه‌ها می‌شود.

 

سخن پایانی

ما در این بخش نکاتی در مورد خرید میوه خشک کن را ارائه نمودیم، امروزه با پیشرفت تکنولوژی روزبه‌روز آشپزخانه‌ها مجهزتر و مدرن‌تر می‌شوند. میوه خشک‌ کن دستگاهی است شما می‌توانید با استفاده از آن انواع سبزی‌ها، میوه سایر مواد غذایی مدنظر خود را به‌صورت کاملاً استاندارد و بهداشتی خشک کنید. امیدوارم توانسته باشیم مطالب مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *