اسلاید-متوسط
دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات چیست؟ بررسی کامل انواع دستگاه پرکن مایعات

از دستگاه پرکن مایعات برای پر کردن وزن یا حجم معینی از مایعات مختلف با ویسکوزیته و چگالی متفاوت استفاده می شود. انتخاب این دستگاه کاری پیچیده است؛ به همین دلیل پیشنهاد می شود که در انتخاب دستگاه مناسب خود حتما از مشورت با مشاورین مجموعه استفاده نمایید. زیرا هر دستگاه برای کسب و کار مخصوصی مناسب می باشد و در صورت انتخاب نادرست، علاوه بر ضرر های مالی جبران ناپذیر، خط تولید هم دچار اختلال می شود. این دستگاه انواع مختلفی دارد. در ادامه مطلب به بررسی کامل دستگاه پرکن مایعات و انواع عملکردهای پر کردن آنها خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد دستگاه پر کن مایعات به چه صورتی می باشد؟

به صورت کلی دستگاه پرکن مایعات در سه سیستم پمپی، پرکن ثقلی و سیلندر پیستونی برای مایعات با هر نوع گرانروی وجود دارد. این عملکرد ها ممکن است برای برخی مایعات مناسب و برخی دیگر مناسب نباشد. به همین دلیل انتخاب صحیح عملکرد دستگاه پرکن بسیار مهم است.

  1. عملکرد دستگاه پرکن پمپی از دقت بالایی برخوردار نیست و برای انواع مایعات می توان آن را مورد استفاده قرار داد. ماهیت این مکانیزم برای موادی مانند گریس سرد بسیار مناسب تر است.
  2. دستگاه پرکن ثقل، به طور معمول برای پر کردن انواع مایعات همچون عرقیجات، انواع شوینده ها، دوغ و … استفاده می شود. سیستم ثقل در نوع خود ارزانترین قیمت را دارد. در این سیستم از نیروی جاذبه و وزن سیستم برای پر کردن مایعات استفاده می شود.
  3. دستگاه پرکن سیلندر پیستونی، روشی است که برای ماشین آلات اتوماتیک استفاده می شود و از دقت بالایی برخوردار است. دقت بالای این دستگاه به این علت است که حجم مشخص شده مواد ثابت می ماند. در این روش از مایعاتی با غلظت بالا استفاده می کنند.
  4. با توجه به راندمان کاری، تعداد نازل دستگاه پرکن مشخص می شود. روی دستگاه پرکن، بسته به درخواست مشتری می توان دستگاه های درب بند، دستگاه سیل القایی، جت پرینتر و تونل شیرینگ پک نصب کرد.

بررسی انواع مکانیزم پرکننده‌های مایعات

با توجه به اینکه می خواهید از چه موادی برای پر کردن ظروف استفاده کنید، سیستم های انتخابی دستگاه پرکن متفاوت خواهد بود. اما به صورت کلی این 3 سیستم، از بهترین و اصلی ترین شیوه ها برای پر کردن مایعات در دستگاه هستند. هر 3 نوع سیستم پرکن سیلندر پیستونی، پرکن ثقلی و پرکن پمپی به وسیله مجموعه ایرانو صنعت طراحی و ساخته می شوند.

  • پرکن سیلندر پیستونی
  • پرکن پمپی
  • پرکن ثقلی

دستگاه پر کن مایعات سیلندر پیستونی

اساس کار دستگاه پرکن مایعات سیلندر پیستونی، با توجه به حجم مایع است. در این دستگاه، مایعات از مخزن به درون ظرف مدنظر پمپاژ می شوند. این نوع دستگاه برای مایعات استفاده می شوند؛ اما معمولا برای مایعات غلیظ و چسبناک عملکرد بسیار بهتری دارند. بعضی از دستگاه های پرکن، برای مایعاتی با جریان آزاد مناسب می باشند. دستگاه سیلندر پیستونی می تواند بیشتر مشکلات مایعاتی همچون عسل و سس ها، که به دلیل ویسکوزیته بالا رخ میدهند را رفع کند. در حالی که محصولاتی همچون روغن مایع را نمی تواند به درستی تزریق نماید و دقت بالایی ندارد.

دستگاه پرکن سیلندر پیستونی را می توان از پرقدرت ترین و دقیق ترین مکانیزم ها به شمار آورد. از این رو برای مایعات غلیظ بسیار مناسب است. برای پر کردن ظروفی با گنجایش کمتر از 1 لیتر به دستگاه پرکنی با دقت بسیار بالا نیاز داریم. برای مثال: زمانی که بخواهیم بطری 100 سی سی را از شیر کاکائو پر کنیم، در صورتی که از دستگاه ثقلی و پمپی استفاده کنیم با خطای حدودا 5 الی 10 سی سی مواجه هستیم. این مقدار خطا در بطری های کوچک خطای زیادی به شمار می رود. دستگاه پرکن مایعات سیلندر پیستونی با اینکه نسبت به دو نوع مکانیزم دیگر قیمت بیشتری دارد، اما در برابر سرعت عمل و قدرتی که به خط تولید شما می دهد بسیار مناسب است.

دستگاه پرکن مایعات غلیظ

اکنون عضو خبرنامه ما شوید

مطابق با ما استفاده خواهد شد سیاست حریم خصوصی

دستگاه پرکن مایعات

پر کن مایعات پمپی

دستگاه پرکن مایعات پمپی، قابل استفاده برای مایعات رقیق و مایعات غلیظ می باشد. این دستگاه کاربردهای بیشتری در برابر دیگر انواع دستگاه های پرکننده دارد. دستگاه پمپی می تواند چندین محصول را بسته بندی نماید. یکی از محصولاتی که این دستگاه به صورت اختصاصی بسته بندی می کند گریس است زیرا این محصول از غلظت و چسبندگی بالایی برخوردار است. دستگاه پمپی می تواند برای محصولات چسبنده و غلیظ، به دلیل اینکه قدرت و توان بالایی دارد، بسیار مناسب باشد. پمپ درون دستگاه پرکننده مایعات، توان دستگاه را بسیار افزایش می دهد و مواد به وسیله نازل های دستگاه با فشار بالا درون ظرف تزریق می شوند.

دستگاه پرکن پمپی در دو نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تولید می شود. در این دستگاه می توان ظرفیت های متفاوتی از 450 سی سی تا 20 لیتر را پر کرد. برای مثال دستگاه می تواند در زمان 5 ثانیه 500 سی سی از مواد را به ظرف وارد کند. این تزریق به زمان انتخابی شما در دستگاه بستگی دارد. طبیعتا هر چه زمان دستگاه را بیشتر کنید درون ظرف از مواد بیشتری پر می شود.

دستگاه پرکن ثقلی

دستگاه پرکن ثقلی برای مایعات بسیار رقیق طراحی و تولید شده است. به همین دلیل این دستگاه برای کسب و کارهایی که محصولات آنها رقیق و سبک است کاملا مناسب است. در این مکانیزم، از نیروی جاذبه و وزن خود مواد برای پر کردن ظروف از مواد استفاده می شود. به همین دلیل این سیستم را به نام پرکننده مایعات گرانشی هم می شناسند. طراحی ساده این دستگاه به این دلیل است که از نیروی جاذبه استفاده می کند و همین مورد باعث شده است تا قیمت ارزان تری هم داشته باشد. این دستگاه برای پر کردن مایعاتی همچون الکل؛ آب، جوهر، مواد شیمیایی ویژه و خورنده مناسب می باشد. دستگاه پرکن ثقلی برای محصولاتی که ایجاد کف نمی کنند مناسب تر است. با این وجود میتوان برای محصولاتی که ممکن است کف ایجاد کنند، سطح مخصوصی از ظرف را برای پر شدن در نظر گرفت. دستگاه ثقلی با توجه به نیاز مشتری می تواند تعداد 1، 2، 4، 6 و … نازل داشته باشد.

کاربرد دستگاه پرکن ثقلی

از دستگاه پرکن ثقلی برای پر کردن ظروف با انواع مایعات رقیق استفاده می شود. این مایعات می تواند در دسته های زیر باشد.

  • انواع حلال ها (تینر، استون، الکل و … )
  • انواع شوینده ها (شیشه شور، جرم گیر، سفید کننده و … )
  • انواع مایعات خوراکی (آب، عرقیات، دوغ، آبمیوه، سرکه و … )
  • انواع مایعات شیمیایی (آب اکسیژنه، کودهای مایع، اسیدها و … )

دستگاه پرکن ثقلی از چه مزایایی برخوردار است؟

  • کار با این دستگاه بسیار آسان است.
  • از قیمت مناسبی برای خرید برخوردار است.
  • در صورت نیاز نیاز به تعمیر، هزینه بسیاری در بر نخواهد داشت.
  • در بسته بندی مایعات خورنده، کاربرد بسیار خوبی دارد.

بررسی معایب دستگاه پرکن ثقلی

  • توانایی تزریق کمی دارد.
  • برای مایعاتی که چگالی متوسطی دارند کاربرد مناسبی ندارد.
  • قابلیت های محدودی دارد.
  • در این دستگاه، نسبت به دستگاه های دیگر، اپراتور کار بیشتری دارد.
  • این دستگاه برای موادی که در محیط تغییر شکل می شوند مناسب نیست.
  • کاربرد زیادی برای موادی که به چرخش نیازمند هستند ندارد.
پرکن مایعات رقیق ثقلی

دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک

دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک، مجهز به نوار نقاله و درب بندی است تا بسته بندی محصولات را در کمترین استفاده از نیروی انسانی به انجام برساند. دستگاه درب بندی در انتهای خط تولید قرار می گیرد. این عمل بدین خاطر است که زمانی که اپراتور درب محصولات را به صورت دستی می گذارد، محصولات توسط نوار نقاله به قسمت درب بند اتوماتیک برسند و درب محصولات بسته شود. برای استفاده کمتر از نیروی انسانی، می توان از یک دستگاه درب گذار استفاده کرد و آن را در خط تولید قرار داد تا عملیات درب گذاری به صورت اتوماتیک صورت پذیرد.

به طور کلی مهمترین مشخصه های یک دستگاه پرکننده مایعات اتوماتیک، وجود نوار نقاله در آن، پرکننده همزمان 4 تا 12 ظرف، وجود درب بندی و درب گذاری به صورت اتوماتیک در آن می باشد. دستگاه اتوماتیک پرکننده مایعات پیستونی، نسبت به تیراژ تولید و نیازی که خط تولید دارد، می تواند از 2 تا 12 نازل طراحی و ساخته شود. تعداد نازل ها را خط تولید مشخص می کند. نکته دیگری که قابل ذکر است این است که دستگاه سیلندر پیستون دقت بالایی در پر کردن مایعات دارد و همین مورد باعث شده است تا استفاده بیشتری از این دستگاه نسبت به دستگاه های دیگر شود. اما این مزیت باعث افزایش قیمت در دستگاه می شود.

بررسی عملکرد دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک

در این دستگاه ابتدا اپراتور باید ظروف را برای پر کردن روی نوار نقاله بگذارد. زمانی که ظروف به قسمت نازل ها انتقال داده می شوند و زیر نازل قرار می گیرند، سنسورها به صورت خودکار تشخیص داده و عملیات پر کردن را آغاز میکنند. برای اینکه بتوانید تنظیمات مختلفی روی هر قسمت از دستگاه اعمال کنید، باید به قسمتی که چندین تایمر و دستگاه مکانیکی دارد رجوع کرد تا عملیات پر کردن ظروف، بدون فوت وقت و هزینه صورت پذیرد. بعد از اینکه ظروف پر شدند، عملیات درب بندی آغاز می شود. حال در این قسمت، هر ظرفی توسط اپراتور یا به صورت خودکار، درب گذاری آن انجام شده و برای درب بندی روانه می شود. دستگاه درب بند از یک سری آلومینیومی با محافظ برخوردار است که بعد از عملیات درب بندی، هد با کارکردی مانند یک ناودانی، باعث جلوگیری از آسیب دیدن درب می شود.

نسبت به اینکه نیاز مشتری چه باشد، می توان از از دستگاه های برچسب زن هم روی خط تولید استفاده کرد و آن را نصب نمود. بعد از اینکه کار پایان یافت، کانتینر حاوی ظروف آماده شده، از قسمت نوار نقاله به سمت دیگری انتقال داده می شود. تزریق مایعات به ظروف، با هر نوع ویسکوزیته ای به وسیله مکانیزمی همچون مکانیزم پرکن پمپی، پرکن ثقلی و پرکن سیلندر پیستون صورت می گیرد. در واقع با توجه به نوع مایعات، باید از شیوه مناسبی استفاده شود.

دستگاه پر کن مایعات اتوماتیک

دستگاه پرکن مایعات نیمه اتوماتیک

به صورت کلی می توان برای دستگاه پرکن مایعات نیمه اتوماتیک، دو نوع رومیزی و شاسی دار را معرفی کرد. این دو دستگاه نسبتا فضای کمی را در محیط اشغال خواهند کرد. برای جلوگیری از اینکه مواد ریزش اضافی روی ظروف نداشته باشند، روی نازل ها شیر اکچیویتور استفاده می شود. در برخی از پرکن ها شرایط بدین صورت است که باید تزریق از کف ظرف به وسیله نازل صورت گیرد. با این کار، زمانی که ماده تزریق می شود کف ایجاد نمی کند، سرریز نمی شود و در بعضی مواد که ایجاد حباب می کنند از این اتفاق جلوگیری می کند. روی این دستگاه همچون دستگاه های دیگر، می توان مکانیزم های تزریق سیلندر پیستونی، پمپی یا ثقلی که برای مواد رقیق است را نصب نمود. این سیستم ها از لحاظ دقت با یکدیگر تفاوت دارند.

بررسی عملکرد دستگاه نیمه اتوماتیک پرکن مایعات

در دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک می توان ظروف مختلف را با هر نوع سایز و شکلی که دارند پر کرد. عملکرد دستگاه نیمه اتوماتیک بدین صورت است که ابتدا باید ظروف زیر نازل های دستگاه قرار بگیرند. به دلیل اینکه در این دستگاه از فیکسچر تفلونی روی میز کار استفاده می شود، دقت کار در حین ریزش مواد بالا می رود و احتمال ریزش اضافی کاهش پیدا می کند. بعد از اینکه ظروف در جایگاه خود برای پر شدن قرار گرفتند، با فشار پدال عملیات تزریق شروع می شود. اگر سیستم شما سیلندر پیستونی باشد، بعد از پایان تزریق، سنسور قطع کن دستور پایان تزریق را خواهد داد. اگر سیستم شما ثقل یا پمپی باشد باید برای کنترل مقدار تزریق مواد از تایمر استفاده کرد.

در دستگاه نیمه اتوماتیک پرکن، برای اینکه بهره وری افزایش پیدا کند می توان سیستم دائم کار دستگاه را فعال نمود. بدین صورت بعد از یک مرتبه تحریک سیستم کار تزریق را به صورت دائم و البته کنترل شده انجام می دهد.

دستگاه پرکن مایعات

قیمت دستگاه پرکن مایعات نیمه اتومات سقلی

دستگاه پرکن مایعات رقیق نیمه اتوماتیک با دربند

تومان70,000,000
ویژگی محصول
  • برق تک فاز 220 ولت
  • توان برق مصرفی 750 وات
  • رنگ استاتیک
  • چهار نازل
  • در بند با هد استاندارد

هماهنگی پرکن با مایعات از لحاظ مقدار چگالی

با توجه به اینکه مایعات چه نوع چگالی و غلظتی داشته باشند بسته بندی مخصوصی برای آنها در نظر گرفته می شود. به همین دلیل تفاوتی که در چگالی مایعات وجود دارد باعث شده است تا طراحی دستگاه های پرکن مایعات به دو نوع رقیق و غلیظ باشد.

دستگاه پرکن مایعات غلیظ

دستگاه پرکن مایعات غلیظ، در زمینه بسته بندی، یکی از دستگاه های بسیار کاربردی می باشد. معمولا این دستگاه برای بسته بندی مایعاتی که گرانروی بالایی دارند استفاده می شود و بدین صورت است که وارد کردن آنها به درون ظرف به سختی صورت می گیرد. استفاده از سیستم ثقل برای مایعاتی همچون گریس که گرانروی و غلظت بالایی دارند سخت تر است چون به سختی حرکت می کنند.

دستگاه پرکن مایعات غلیظ، در زمینه هایی همچون بسته بندی گریس و روغن در پالایشگاه ها و صنایع نفتی، رنگ های پلیمری و پلاستیکی، بسته بندی برخی از مواد دارویی و همچنین بسته بندی انواع شربت ها و عصاره هایی که غلیظ هستند قابل استفاده هستند. این دستگاه در حوزه صنایع باعث کاهش مشکلات بسیاری خواهد شد.

دستگاه پرکن مایعات رقیق

نوع دیگری از سیالات، مایعات رقیق هستند که نیازمند دستگاه پرکن مایعات برای بسته بندی می باشند. البته باید در رابطه با مایعاتی همچون الکل و داروها بگوییم که به دلیل خاصیت فرار بودن و همچنین احتمال تبخیر شدن آنها، باید از دستگاه های ویژه تری نسبت به دستگاه های پرکن مایعات غلیظ استفاده کنیم.

از کاربردهای دستگاه پرکن مایعات رقیق، می توان به بسته بندی انواع شربت های خوراکی در حوزه داروسازی، انواع شربت های خوراکی در زمینه آبمیوه سازی، انواع مواد نفتی، بنزین ها و مکمل ها در زمینه نفتی و پالایشگاه ها و دیگر مواردی که مانند آنها هستند اشاره کرد. دستگاه پرکن ثقلی، نام دیگر دستگاه پرکن مایعات رقیق است.

مزایای دستگاه پرکن مایعات ایرانو صنعت

  1. فروش دستگاه ها به صورت مستقیم است و واسطه ای در میان نیست؛ به همین دلیل از قیمت مناسبی برخوردار هستند.
  2. نسبت به نیاز مشتری در تیراژ تولید، می توان به صورت اختصاصی آن را طراحی و سفارش داد.
  3. در دستگاه اتوماتیک از سیستم درب بندی استفاده شده است.
  4. نوار نقاله آن مجهز به سنسور چشمی می باشد.
  5. مخزنی به گنجایش 300 لیتر دارد که از جنس پلی اتیلن یا استیل است.
  6. به تابلو برق پیشرفته تجهیز است.
  7. دارای نمایشگر رنگی و PLC برق می باشد.
  8. با استفاده از سطح سنج مخزن بسته بندی مایعات را با دقت بالا انجام می دهد.
  9. در تولید مازل ها و قطعات دیگری که با مواد در تماس هستند از استیل 304 استفاده شده است.
  10. در شاسی های دستگاه از ورق استیل 304 استفاده شده است.
  11. نازل ها را می توان از 2 تا 20 عدد بنا به سفارش مشتری، روی نصب کرد.

خرید دستگاه پرکن مایعات دست دوم

اگر قصد دارید تا دستگاه پرکن مایعات را به صورت دست دوم خریداری کنید، باید قبل از خرید حتما قطعات دستگاه و نحوه اجرای آن را به خوبی بررسی نمایید. این نوع دستگاه ها به دلیل اینکه قطعات زیادی در تولید آنها به کار رفته است، در زمان خرید نوع دست دوم آن باید تمام اجزای آن بررسی شوند. یکی از بیشترین مشکلاتی که در دستگاه های پرکن ایجاد می شود، این است که تنظیم سرعت پرکن دستگاه بهم می خورد. در هر صورت اگر قصد دارید به خرید دستگاه پرکن مایعات دست دوم بپردازید، پیشنهاد می کنیم که همه قسمت های دستگاه را به خوبی بررسی کنید. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید حتما از یک کارشناس در این حوزه کمک بگیرید.

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان جهت بررسی و انتخاب مدل دقیق دستگاه مورد نظر با ما در تماس باشد

آخرین اخبار ما