اسلاید-متوسط
میوه خشک

با پیشرفت دانش و امکانات بشر، امروزه انواع دستگاه ها و تجهیزات متنوع ساخته شده اند که زندگی را آسان تر از گذشته کرده اند. در زمان های قدیم برای خشک کردن میوه از نور آفتاب استفاده می کردند که بسیار زمان بر بود. اما امروزه دستگاه هایی مخصوص طراحی شده اند که میوه ها را در کمترین زمان خشک می کنند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های دستگاه میوه خشک کن مطالعه ادامه متن را از دست ندهید.

دستگاه میوه خشک کن چیست؟

دستگاه خشک کن میوه ، برای خشک کردن انواع میوه و سبزیجات در زمان بسیار کم استفاده می شود. در این فرایند به رنگ، طعم و عطر میوه آسیبی وارد نمی شود. این دستگاه از چندین سبد برخوردار است و برای بسته شدن از درپوش استفاده می کند.

روش کار این دستگاه اینگونه است که المنت هایی که در آن وجود دارد با نیروی برق داغ می شوند و این گرما با استفاده از فن به تمام قسمت های دستگاه انتقال پیدا می کند. بدین صورت تمام قسمت های دستگاه از حرارت یکسانی بهره مند می شود. با استفاده از این گرما، آبی که در میوه ها وجود دارد تبخیر می شود اما میوه ها پخته نمی شوند. در حقیقت المنتی که در این دستگاه وجود دارد میوه ها را به آرامی خشک می کند. همین موضوع موجب می شود تا درصد رشد انواع میکروب و قارچ و کپک در میوه ها به صفر میل کند. در این فرآیند، میوه ها همچون زمان قبل از خشک شدن، ارزش غذایی خود را دارند. خشک شدن سریع باعث می شود تا از میکروب های اطراف دور نگه داشته شوند.

میوه خشک کن تک کابین

به طور کلی دستگاه خشک کن میوه انواع مختلفی دارد که بر اساس هوای گرم به تولید میوه خشک می پردازد. این دستگاه به دو نوع تونلی و کابینی تقسیم بندی می شود. انواع دستگاه خشک کن میوه از خصوصیات ویژه ای برخوردار هستند و کارایی و تناژ مخصوصی دارند. اما باید بدانید که نوع کابینی این دستگاه در گروه دستگاه های خشک کنی قرار دارد که از کارایی بسیار زیادی برخوردار است.

دستگاه های خشک کن میوه کابینی انواع مختلفی دارند که یکی از آنها دستگاه خشک کن تک کابین می باشد. از این دستگاه برای خشک کردن انواع میوه و سبزیجات استفاده می کنند و می تواند محصولات خشک با کیفیت بالا، در کمترین ظرفیت خود، در حدود 10 کیلو را در هر خروجی داشته باشد.

دستگاه خشک کن میوه تک کابین از 25 سینی برخوردار است که سایز هرکدام از این سینی ها 72*72 سانتی متر می باشد. در این ابعاد میتوان به آسانی حدود 100 کیلوگرم میوه و سبزیجات را خشک کرد. این خشک کن به شکل تمام اتومات و دیجیتالی کار می کند و نیازی به استفاده از اپراتور ندارد.

در ساخت بدنه دستگاه خشک کن تک کابین، از ورق گالوانیزه در قسمت داخلی و خارجی آن استفاده می شود. برای افزایش استحکام آنها، قسمت های داخلی و خارجی در زمان تولید در کارخانه با رنگ کوره ای پوشش داده می شوند. این کار باعث می شود تا علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن انرژی دستگاه، بهترین عملکرد خود را هم داشته باشد. فن و مشعل های موجود در دستگاه کیفیت بالایی دارند و می توانند سالیان طولانی بدون تعمیر و تعویض کار کنند.

میوه خشک کن تک کابین

قیمت میوه خشک کن تک کابین

دستگاه میوه خشک کن تک کابین 28 سینی

تومان110,000,000
ویژگی محصول
  • سیستم گازی با مشعل
  • برق مصرفی 2 کیلو وات
  • دارای سنسور رطوبت سنج
  • دارای چرخ برای سهولت جا به جایی
  • دارای فن سانتریفیوژ
  • با پوشش رنگ استاتیک

اکنون عضو خبرنامه ما شوید

مطابق با ما استفاده خواهد شد سیاست حریم خصوصی

دستگاه میوه خشک کن دو کابین

دستگاه میوه خشک کن دو کابین

میوه و سبزیجاتی که با دستگاه خشک کن میوه دو کابین عملیات خشک شدن آنها صورت می گیرد، کیفیت و مرغوبیت بالاتری دارند. همچنین این دستگاه برای خشک کردن محصولات گوناگون به زمان بسیار کمی نیاز دارد. عرض دستگاه خشک کن دو کابین، برای مکان های صنعتی و نیمه صنعتی 125 سانتی متر است. برای اینکه این دستگاه را بتوان از درب مغازه ها و کارگاه های کوچک و سوله های صنعتی عبور داد باید از ارتفاع 220 سانتی متر و طول 300 سانتی متر استفاده کرد. در این نوع دستگاه دو ترولی وجود دارد و در مجموع 52 سینی در آن قرار می گیرد.

برای حمل و نقل کم و افقی، در این دستگاه از چرخ هایی که در زیر پایه های آن ایجاد شده استفاده می کنند. اما برای حمل و نقل دور و عمودی، نیاز است تا از جرثقیل استفاده شود زیرا وزنی برابر 750 کیلوگرم دارد. این دستگاه از 52 سینی برخوردار است که سایز هر کدام 72*72 می باشد و گنجایش ورودی دستگاه با توجه به نوع محصول متفاوت است.

ظرفیت خروجی دستگاه خشک کن میوه ، به صورت متوسط حدود 10 الی 20 درصد محصول ورودی است. باید گفت که این مقادیر کاملا تقریبی است؛ زیرا با توجه به نوع و ضخامت محصولات، این مقادیر متفاوت است. دستگاه دو کابین، برای خشک کردن انواع سبزیجات، میوه ها و محصولات شیلاتی همچون ماهی کیلکا، میگو و … مناسب می باشد.

قیمت میوه خشک کن دو کابین

دستگاه میوه خشک کن دو کابین 56 سینی

تومان150,000,000
ویژگی محصول
  • سیستم گازی با مشعل
  • برق مصرفی 2 کیلو وات
  • دارای سنسور رطوبت سنج
  • دارای چرخ برای سهولت جا به جایی
  • دارای فن سانتریفیوژ
  • با پوشش رنگ استاتیک
  • ظرفیت 50 سینی در ابعاد 60 در 80
  • عایق پشم سنگ

میوه خشک کن سه کابین

دستگاه میوه خشک کن سه کابین، برای راه اندازی خط تولید خشک کردن میوه و سبزیجات بزرگترین و مهمترین دستگاه است. این دستگاه، از سه ترولی برخوردار است و ظرفیت کلی ورودی آن حدود 300 کیلوگرم می باشد. این نوع دستگاه برای کسانی که قصد دارند یک کسب و کار حرفه ای داشته باشند بهترین پیشنهاد است. همچنین باید گفت که این دستگاه وزن بالایی دارد؛ از این رو برای حمل و نقل باید از جرثقیل استفاده شود زیرا وزنی برابر 900 کیلوگرم دارد.

دستگاه میوه خشک کن سه کابین، تشکیل شده از کوره، 3 کابین، 3 فن و 132 عدد سینی می باشد. این دستگاه در ارتفاع 320 سانتی متر، طول 390 و عرض 150 سانتی متر تولید می شود؛ از این رو بزرگترین دستگاه کابینی است که با تناژ بالا طراحی و تولید می شود.

دستگاه میوه خشک کن سه کابین، برای کسانی که می خواهند تولیدی انواع میوه خشک و سبزیجات را به صورت حرفه ای و صنعتی راه اندازی کنند بهترین پیشنهاد است. از این رو بیشتر دستگاه ها برای استفاده این نوع کارها، به بهینه ترین حالت خود طراحی شده است.

دستگاه میوه خشک کن سه کابین

برای مشاهده فیلم های دستگاه میوه خشک به لینک زیر مراجعه نمایید

فیلم های از کارکرد و رو نمایی میوه خشک

دستگاه میوه خشک کن دوار

دستگاه خشک کن میوه دوار، یکی از بهترین خشک کن ها برای خشک کردن انواع مواد به خصوص مواد غذایی و میوه و سبزیجات می باشد. این دستگاه بر اساس کوره های دوار طراحی شده است و از لوله های فلزی با قطری برابر 60 الی 300 سانتی متر در طول 6 تا 24 متر تشکیل شده است که روی غلطک قرار می گیرد و با شیب آرام در محور افقی دوران می کند. خشک کن های دوار به دو نوع تقسیم بندی می شوند.

  • خشک کن مستقیم

در این نوع خشک کن، به صورت مستقیم حرارت بین مواد جامد جریان پیدا می کند و باعث زیاد یا کم شدن دمای جامدات می گردد.

  • خشک کن غیر مستقیم

این روش، گرمای ملایم جدا شده از تماس مواد جامد با دیوار، با لوله فلزی می باشد.

در خشک کن های دوار، خشک شدن مواد از راه مجاورت مواد مرطوب با هوای گرم و خشک تولید شده همراه با مشعل یا هیتر گازی صورت می گیرد. مواد از بخش بالای خشک کن بعد از وارد شدن مواد مرطوب به خشک کن، در مجاورت هوای گرم قرار می گیرند و با چرخیدن لوله خشک کن به سمت پایین حرکت می کند. در مسیری که در لوله خشک کن طی می شود، رفته رفته رطوبت مواد جذب شده و مواد غذایی به صورت خشک شده از دستگاه خارج می شوند.

دستگاه میوه خشک دوار
دستگاه میوه خشک خانگی

دستگاه خشک کن میوه خانگی

دستگاه میوه خشک کن خانگی، نمونه ای از دستگاه های کوچک خشک کن میوه هستند که معمولا از 5 الی 6 طبقه تشکیل شده اند و کار آنها با برق انجام می شود. در این دستگاه میوه ها بدون اینکه به هم نزدیک باشند روی این طبقه ها به صورت جداگانه چیده می شوند. در میان این طبقات هوای گرمی به صورت یکنواخت عبور می کند که کنترل شده است و از سوراخ های دستگاه یا محفظه آن ایجاد می شود. این عملیات باعث می شود تا میوه ها رطوبت و آب خود را از دست بدهند و در نهایت به میوه خشک مبدل شوند.

البته باید گفت که دستگاه میوه خشک کن کابینی با گنجایش ورودی مواد در حدود 15 الی 20 کیلوگرم هم می تواند تحت عنوان دستگاه خشک کن خانگی استفاده شود. این دستگاه از حداقل 15 سینی برخوردار است و این مورد باعث شده است تا خرید آن از لحاظ اقتصادی، سودآوری بسیار خوبی داشته باشد.

دستگاه میوه خشک کن خانگی، میوه ها را با کیفیت بسیار بالا و هم ردیف با کیفیت واحدهای تولیدی و کارخانجات خشک می نماید. در این دستگاه، خشک کردن میوه ها و سبزیجات به صورت خانگی و کاملا ساده صورت می گیرد. این دستگاه حرارت را به شکل یکنواخت درون طبقات خود پخش می کند و نتیجه آن، تولید میوه خشک هایی با کیفیت بسیار بالا می باشد. شاید مهم ترین نکته در این دستگاه نسبت به سایر دستگاه های دیگر این باشد که زمان بسیار کمتری صرف خشک شدن میوه ها می شود. این دستگاه برخلاف اندازه کوچکی که دارد، به آسانی قابل استفاده است. همچنین یکی دیگر از مزایای آن، این است که می توان یک کسب و کار خانگی با آن راه اندازی کرد. زیرا با توجه به سرعت و کیفیت بالای تولید آن، به آسانی می تواند سودآوری خوبی را در کسب و کار تضمین کند.

میوه خشک کن

ویژگی های دستگاه میوه خشک کن

در زمان قدیم از روش سنتی برای خشک کردن میوه استفاده می کردند اما امروزه توسط دستگاه های میوه خشک کن، میوه ها در زمان کمتر خشک می شوند. در این صورت امکان فاسد شدن آن ها کاهش می  یابد. میوه خشک مزایای زیادی برای سلامتی دارند. امروزه دستگاه های میوه خشک کن در دو مدل صنعتی و خانگی در بازار وجود دارند که افراد به دلخواه و با توجه به نیاز خود می توانند بهترین آن را خریداری کنند‌. برخی از ویژگی های دستگاه میوه خشک کن عبارت است از:

  • گردش هوای مناسب :  گردش هوا در دستگاه های میوه خشک کن باید در تمام جهات عمودی و افقی صورت بگیرد. در غیر این صورت رطوبت میوه ها به خوبی از بین نمی رود و در طولانی مدت میوه ها فاسد می شوند.
  • توان مصرفی :  دستگاهی را انتخاب کنید که توان مصرفی کمی داشته باشد؛ زیرا در این مواقع برق کمتری را مصرف کند. هر چه توان دستگاه بالاتر باشد میوه ها زودتر خشک می شوند، اما در این مواقع مصرف برق افزایش پیدا می کند.
  • تنظیم دما :  دستگاه میوه خشک کن مناسب، باید دارای قابلیت تنظیم دما باشد. در این صورت افراد می توانند با توجه به نوع میوه، دما را تنظیم کنند تا میوه ها به خوبی خشک شوند.

 

کاربرد دستگاه میوه خشک کن

با توجه به اینکه از دستگاه های میوه خشک کن تنها برای تهیه چیپس میوه استفاده می کنند، پس به این نام معروف شده اند. اما باید توجه داشته باشید که از این نوع دستگاه ها برای خشک کردن مواد مختلف استفاده می کنند و کاربردهای بسیار متنوعی دارند. این مدل دستگاه ها با استفاده از حرارتی که تولید می کنند، موجب تبخیر آب موجود در میوه ها می شوند. اما انواع ویتامین ها و مواد مفید را در میوه از بین نمی برد.

علاوه بر میوه از دستگاه میوه خشک کن برای خشک کردن انواع سبزیجات، گل، لواشک، ترشک و … هم استفاده می کنند. دمای این دستگاه از ۴۰ تا ۷۰ درجه سانتی گراد است که با توجه به نوع میوه و میزان آب موجود در آن می توانید دمای دستگاه را کم یا زیاد کنید‌.

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان جهت بررسی و انتخاب مدل دقیق دستگاه مورد نظر با ما در تماس باشد

آخرین اخبار ما

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۹ از ۵
از مجموع ۳۰ رای