خط تولید

راه اندازی خط تولید مایع ظرفشویی چگونه است؟

خط تولید مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی که برای شست و شوی ظروف استفاده می شود، از ترکیب مواد اصلی همچون سورفاکتانت و مواد افزودنی دیگر که پاک کننده هستند برای ایجاد کیفیت و دیگر خصوصیات مایع ظرفشویی، همچون نرم کنندگی و عطر آنها تولید می شود.

انواع مواد شوینده ظروف

از گذشته تا الان، انواع گوناگون مواد شوینده برای شست و شوی ظروف تولید شده و برای مصرف مردم توزیع شده اند. مواد شوینده رایج به صورت ژل، مایعات، کارتریج، پودر و قرص های مختلف تولید و به بازار عرضه داشته می شوند. هر کدام از مایع های ظرفشویی ممکن است در بر گیرنده سفیدکننده، مواد شستشو یا آنزیم ها باشند. بعضی از مواد شوینده خانگی امکان دارد از مواد غذایی همچون روغن اسانس، بوراکس، روغن اکالیپتوس و صابون نوار رنده شده استفاده نمایند. بعضی از این مایع ها برای شست و شوی ظروف با دست و بعضی دیگر برای ماشین ظرفشویی تعبیه شده اند.

تجهیزات راه اندازی خط تولید مایع ظرفشویی

  1. دستگاه یونیزه آب (RO)

در ابتدا با استفاده از دستگاه یونیزه آب، میزان سختی آب را کم می کنیم. همچنین آب مصرفی که در محصول شوینده بهداشتی استفاده می شود باید شامل TDS پایین تر از 40 ppm  باشد.

  1. جایگاه ذخیره سازی سه لایه و پمپ استیل آب

دستگاه تصفیه آب، کم کم آب لازم برای خط تولید را آماده می کند. این آب باید در یک مخزن پلی اتیلن نگهداری و در نهایت با استفاده از یک پمپ استیل، زمانی که می خواهید فرمولاسیون را انجام دهید، به داخل همزن وارد شود. این جایگاه باید حتما از سه لایه تشکیل شده باشد تا نوری داخل آن تابانده نشود، جلبک درون آن رشد نکند، همچنین بهداشتی باشد تا مواد پلاستیکی به داخل آب وارد نشوند.

خط تولید مایع ظرفشویی

خط تولید مایع ظرفشویی

  1. همزن استنلس استیل

آب نگهداری شده توسط پمپ آب در مدت چند دقیقه به داخل همزن وارد شده و فرایند هم زدن شروع می شود. فرمولاسیون مواد شوینده در این مرحله به داخل میکسر وارد می شود. بعد از انجام فرمول، مایع شوینده برای پر شدن و بسته بندی آماده می شود. به طور معمول استنلس استیل های چینی از کیفیت مرغوبی برخوردار نیستند. بهترین استنلس های استیلی که در ایران موجود است و واقعا جنس اصلی و استاندارد جهانی دارد، وارد شده از کشور تایوان است که مشخصات آن روی بدنه چاپ می شود.

  1. دستگاه پر کن نیمه اتوماتیک مایعات

بعد از این مراحل، محصول آماده شده و توسط یک پمپ غلیظ کش که با فرمان فلوتر برقی دستگاه پرکن مایعات کار می کند، مایع ظرفشویی به جایگاه دستگاه پرکن راهی می شود. با استفاده از دستگاه پرکن، قوطی ها با دقت بالا، با سرعتی معادل 700 تا 1100 قوطی در یک ساعت پر می شوند. با توجه به ویسکوزیته مایع، هرچه غلظت مایع بالاتر باشد، سرعت تزریق به 700 نزدیکتر می باشد و هرچه غلظت مایع کمتر باشد، سرعت جابجایی بیشتر است. دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک، مایع ظرفشویی با ویسکوزیته 25 را که در دسته مایع ظرفشویی های با ویسکوزیته زیاد محسوب می شود، با سرعتی معادل 1100 ظرف یک لیتری در ساعت را به آسانی پر می کند.

دستگاه پر کن مایعات

دستگاه پر کن مایعات

 

  1. دستگاه بسته بندی شیرینگ پک

در پایان خط تولید مایع ظرفشویی، نوبت به بسته بندی آنها می رسد. بهترین دستگاه برای بسته بندی و پک کردن انواع محصولات تولید شده، دستگاه شیرینگ می باشد. این دستگاه در انواع مختلف با ظرفیت های گوناگونی که به میزان تولید شما بستگی دارد، تولید و عرضه می شود. دستگاه شیرینگ پک، محصولات را به صورت تک عددی یا چند عددی توسط نایلون شیرینگ، برای حفاظت و بهداشتی بودن آنها، افزایش نفوذ ناپذیری، ماندگاری بهتر و سهولت حمل و نقل آنها بسته بندی می نماید. با توجه به اینکه نایلون مورد نظر برای بسته بندی محصولات کاملا شفاف است، محصولات شکیل تر بسته بندی می شوند. در این فرایند محصولات وارد تونل حرارتی شده، نایلون شیرینگ دور آنها پیچیده می شود، توسط حرارت به دور محصول جذب شده و در نهایت عملیات دوخت توسط دستگاه صورت می گیرد. عملیات شیرینگ کردن یکی از مهمترین قسمت های خط تولید است. همچنین باید گفت که این دستگاه با توجه به کارایی که دارد، از قیمت مقرون به‌صرفه‌ای برخوردار است.

 

خط تولید مایع ظرفشویی چگونه پیش می رود؟

در ابتدا مواد اولیه خریداری می شوند و با شرایط مناسب خود به کارخانه انتقال پیدا می کنند. باید به صورت استاندارد و بهداشتی مواد اولیه در انبارها نگهداری شوند. در مرحله دوم مواد اولیه به خط تولید انتقال داده می شوند. البته باید تجهیزات خط تولید کاملا ضدعفونی شده باشند. بعد از آن مواد اولیه به جایگاه های مرتبط منتقل می شوند. سپس توسط پمپ یا به صورت همزمان، مواد اولیه در مخازن با همدیگر ترکیب می شوند. در مرحله بعد باید به مدت 4 ساعت منتظر ماند تا کف حاصل شده بر اثر همزدن، فرو بنشیند. در نهایت از محصول نمونه برداری شود. بعد از انجام آزمایشات لازم و اطمینان پیدا کردن از عدم آلودگی در محصولات تولید شده، محصولات به جایگاه ذخیره انتقال داده می شوند. در نهایت محصولات به واحد بسته بندی ارجاع داده شده، بسته بندی می شوند و به انبار انتقال پیدا می کنند.

دستگاه شیرینگ پک

دستگاه شیرینگ پک

 

 

توجیه اقتصادی خط تولید مایع ظرفشویی

برای راه اندازی خط تولید مایع ظرفشویی غیر صنعتی، یا به عبارتی خط تولیدی به شکل نیمه اتوماتیک با ظرفیت تولید در هر شیفت 6000 لیتر، بر اساس مقررات و ضوابط وزارت صنایع و معادن، اداره استاندارد ملی ایران و وزارت بهداشت، حداقل 70 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارد.

هزینه راه اندازی خط تولید مایع ظرفشویی صنعتی و تمام اتومات، بالغ بر 460 میلیون تومان و بالاتر می باشد. کمترین فضای مورد نیاز برای کارخانه ای با خط تولید غیر صنعتی 40 متر است و حداقل جایی که برای خط تولید صنعتی مورد نیاز است 120 متر می باشد.

  • اتاق آزمایشگاه 25 متر
  • اتاق استراحت کارگر 25 متر
  • انبار مواد اولیه 80 متر
  • مابقی فضا برای مدیریت و فضای سالن و انبار

خط تولید غیر صنعتی 70 میلیونی، به 3 نفر نیرو، یک نفر برای مسئول فنی و 2 نفر کارگر ساده برای بسته بندی نیاز دارد. شما می توانید با 500 هزار تومان مواد اولیه خود را تهیه کنید. اما توصیه می کنیم مبلغ 4 میلیون تومان برای مواد اولیه در نظر داشته باشید تا حدود 4 الی 5 تن محصول داشته باشید. با این مبلغ حدودا 10 الی 12 میلیون تومان سود خواهید داشت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *