خشک کن میوه

خواص میوه خشک و معجزه آن برای بدن انسان

خواص میوه خشک و معجزه آن برای بدن انسان

یکی از محبوب‌ترین و طبیعی‌ترین تنقلات در بین اکثر مردم، انواع میوه‌های خشک است. تمام میوه‌ها سرشار از خواص مفید و مغذی برای بدن هستند و درصورتی‌که آن میوه‌ها خشک می‌شوند، تمام مواد مفید را در خود نگه می‌دارند. خواص میوه خشک از زمان‌های گذشته اثبات شده است و امروزه هم برای اهداف پزشکی این نوع میوه‌ها با کمک دستگاه میوه خشک کن مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر قصد آشنایی با خواص شگفت‌انگیز میوه‌های خشک را دارید، ادامه مطلب را دنبال نمایید.

 

خواص میوه خشک برای بدن انسان

تحقیقات ثابت کرده است که استفاده از میوه‌های تازه در طول روز، مزایای بسیار زیادی برای بدن افراد دارد و بدون شک میوه‌های خشک نیز دارای این خواص هستند. برخی از خواص میوه خشک برای بدن عبارت است از:

فراهم‌کردن مواد معدنی:

هنگامی که یک میوه خشک می‌شود، میزان مواد معدنی در آن افزایش می‌یابد. به‌عنوان‌مثال میوه‌ای که حاوی مقادیر زیادی آهن است، درصورتی‌که خشک شود آهن موجود در آن افزایش می‌یابد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت:

قند موجود در میوه‌های خشک کاملاً طبیعی است و هیچ‌گونه مضراتی برای بدن ندارد. علاوه بر این میوه‌های خشک مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارند که در کاهش قند خون نقش بسیار زیادی ایفا می‌کنند.

بهبود سیستم ایمنی:

اکثر میوه‌های خشک مقادیر زیادی ویتامین C دارند که این مواد برای بهبود سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند.

افزایش عملکرد گوارش:

تمام میوه‌های خشک، دارای فیبر هستند که این ماده عملکرد گوارش را بهبود می‌بخشد و از یبوست پیشگیری می‌کند.

کاهش وزن:

یکی از خواص میوه خشک این است که میزان سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و از این طریق به کاهش وزن کمک می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به پوکی‌استخوان:

انواع میوه‌های خشک حاوی مقادیر زیادی ویتامین D و پتاسیم هستند که از بروز پوکی‌استخوان جلوگیری می‌کنند.

 

خواص میوه خشک

میوه‌هایی که خشک می‌شوند، معمولاً تغییراتی خاص در آن‌ها رخ می‌دهد اما این موضوع به این معنی نیست که ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. معمولاً ویتامین C موجود در میوه‌های خشک کاهش می‌یابد، اما میزان ویتامین A، املاح، مواد معدنی، کلسیم، فسفر، منیزیم و … در آن‌ها بیشتر می‌شود. انواع میوه‌ها مانند هلو، آلو، زردآلو و … که به‌صورت حلقوی خشک می‌شوند، نسبت به میوه‌هایی که به‌صورت چیپس هستند، مواد مغذی بیشتری دارند.

باتوجه‌به اینکه چیپس میوه ضخامت کمتری دارد، بیشتر با حرارت در تماس است. میزان کالری موجود در میوه خشک با میوه‌های تازه هیچ فرقی ندارد. باتوجه‌به اینکه حجم این نوع میوه‌ها کاهش پیدا می‌کند، پس افراد در هر وعده می‌توانند مقدار بیشتری از این مواد را مصرف کنند. یک نصف لیوان میوه خشک به‌اندازه یک لیوان پر میوه تازه، دارای مواد مفید است. در بین میوه‌هایی که خشک می‌شوند، موز، خرمالو و انجیر بیشترین کالری را دارند و کیوی دارای کمترین میزان کالری است.

 

روش تهیه میوه خشک

میوه‌های را با استفاده از دو روش مختلف می‌توان خشک کرد که هرکدام مزایای مخصوص به خود را دارند. برخی میوه‌ها را با استفاده از روش طبیعی و در زیر نور آفتاب خشک می‌کنند، اما برخی دیگر به‌صورت مصنوعی و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص خشک می‌نمایند. معمولاً زمانی که میوه‌ها در زیر نور آفتاب خشک می‌شوند، طبیعی تر هستند و مزایای بیشتری برای بدن دارند.

باتوجه‌به خواص میوه خشک اکثر افراد در هر فصلی از سال میوه‌های همان فصل را خشک می‌کنند و هر زمان که لازم باشد از آن‌ها استفاده می‌کنند. این میوه‌ها را می‌توان به‌عنوان یک نوع میان وعده قوی  در طول روز استفاده کرد.

 

روش تهیه میوه خشک

 

سخن پایانی:

امروزه با استفاده از روش خشک‌کردن میوه، این امکان برای افراد وجود دارد که در هر فصلی میوه موردعلاقه خود را میل کنند. باتوجه‌به اثبات خواص میوه خشک، افراد می‌توانند انواع میوه‌های موردعلاقه خود را خشک کنند و در طول سال از آن‌ها استفاده نمایند‌. این میوه‌ها تمام مواد مفید و موردنیاز را برای بدن افراد فراهم می‌کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *