بلاگ مطالب

انواع دستگاه پر کن صنعتی + کارکرد هر کدام از آن ها در صنعت

دستگاه پر کن صنعتی

دستگاه پرکن صنعتی به دستگاهی گفته  می شود که، برای پر کردن بطری های، شیشه ها، و دیگر مایعات از آن استفاده می شود. درستگاه پرکن های صنعتی از چند نوع برخوردار هستند که هر کدام از آن ها، با مقیاس های تولید خاص، راه و روش های پر کردن، میزان حجم پر کردن، نوع مایعات داخلی نسبت به هم فرق می کنند.

دستگاه پر کن صنعتی چیست؟

یکی از مهم ترین و پرکابرد ترین ماشین آلات محسوب می شود، که موجب تولید سریع در فراینده های  می شود. در حالت کلی، دستگاه پرکن های صنعتی به سه دسته اتوماتیکی، نیمه اتوماتیکی و دستی اقسیم بندی می شوند؛ که شرایط کاری هر یک از آن ها با هم فرق می کند.

به عنوان مثال، از دستگاه پرکن صنعتی دستی، زمانی استفاده می کنند که، محصول تولید شده کم باشد. و از دستگاه پرکن صنعتی اتوماتیک، مواقعی اتسفاده می کنند که تولید محصول بسیار زیاد باشد.

بعضی دیگر از این دستگاه های در بازار ها وجود دارند که مجهز به دستگاه های دربند هستند، که موجب می شود تا روند تولید محصول به صورت سریع تری عمل کند. از این نوع محصولات اصولا برای پر کردن مایعات و گازی بهره گیری می کنند.

از دستگاه پرکن صنعتی معمولا برای محصولاتی همچون: ژل، سس، رب، مواد های بهداشتی، شیمیایی، موادهای پودری، نوشابه جات، موادهای آرایشی، و مواردهای دیگر استفاده می کنند. این دستگاه کمک می کند تا همه ی مواد به یک اندازه بسته بندی شوند و در وزن های متناسب باشند. دستگاه پرکن صنعتی، که برای پر کردن مواد مایعی استفاده می شوند به دو دسته پر کن مایعات غلیظ و رقیق تقسیم بندی  می شوند.

انواع دستگاه پرکن صنعتی

همان طور که می دانید، دستگاه پرکن  در چند نوع وجود دارند و هر یک از آن ها ویژگی ها و کاربرد های مختص به خود را دربر می گیرند.

  • دستگاه پرکن صنعتی پیستونی
  • دستگاه پر کن صنعتی پمپی
  • دستگاه پر کن صنعتی فشاری
  • دستگاه پر کن صنعتی پودری

مدل پیستونی

این نوع از دستگاه ها، دارای سوپاپ هایی هستند که در مواقع وارد شدن خوراک به داخل دستگاه، سریعا واکنش نشان می دهند و به صورت باز و بسته شدن عمل می کنند. مدل پیستونی آن از یک مخزن برخوردار است، که کار پر کردن ظرف ها را بسیار با دقت انجام می دهد. از این نوع مدل، معمولا برای مواد هایی که ویسکوزیته بالایی دارند استفاده می شود. این موادها شامل: رب، عسل، سس و مربا نیز می باشد. درصد خطای این مواد ها نسبت به سایر مواد ها بسیار کم است.

مدل پمپی

مدل پرکن های پمپی، یکی دیگر از روش هایی است که برای پر کردن محصولات از آن استفاده می شود. این نوع مدل، برای بسیاری از موادها از مایعات تا ویسکوزیته مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل از دستگاه پرکن ها، از چند سری برای پر کردن مواد برخوردار هستند؛ یکی از مهم ترین ویژگی های این مدل است که، نسبت به نوع قبلی از سرعت بالا تری برخوردار می باشد؛ اما درصد خطای بالاتری نسبت به نوع پیستونی دارد که جز معایب آن محسوب می شود.

مدل فشاری

در رابطه با این دستگاه باید گفت که، نسبت به دو نوع قبلی از فشار و سرعت بالایی برخوردار است. این مدل دستگاه پرکن ها دارای یک مخزن و یک پمپ می باشند که در بخش پشت دستگاه واقع شده است. این مدل دستگاه را می توان برای دستگاه پرکن های صنعتی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک نصب کرد. اصولا از این نوع برای پر کردن موادهای مایع و ویسکوزیته پایین استفاده می کنند که شامل: شربت ها، شامپو ها، نوشیدنی ها و مواردهایی دیگر است.

دستگاه پرکن صنعتی پودری

این نوع دستگاه هم نمونه دیگری از دستگاه پرکن ها می باشد. که برای بسته بندی مواد های پودری همچون: خوراکی، صنعتی، شیمیایی، بهداشتی استفاده می شود. این نوع دستگاه، هم به صورت اتوماتیکی و هم به صورت دستی طراحی شده است. می توان به راحتی مکانیسم آن را  با توجه به وزن و مدت زمان بسیته بندی تنظیم کرد. البته سرعت این مدل هم بسیار بالا می باشد و سریع مواد ها را می تواند بسته بندی کند.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ایرانو صنعت به بررسی انواع دستگاه پرکن صنعتی و کارکرد آن. پرداختیم و موارد را برای شما شرح دادیم. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید میوه خشک کن صنعتی و خانگی از طریق عبارت لینک شده استفاده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *