خط تولید

راهنمای راه اندازی خط تولید آب معدنی

خط تولید آب معدنی

خط تولید آب معدنی: یکی از کسب و کارهایی که امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است، راه اندازی خط تولید آب معدنی است. در صورتی که به راه اندازی خط تولید آب معدنی تمایل دارید با این مطلب همراه باشید تا تمام مراحل تولید آن را شرح دهیم.

تمایل شما به تاسیس کارخانه آب معدنی در ایران ایده خوبی برای کسب و کار می باشد. زیرا بسیاری از مردم می خواهند در جاهایی که نیاز است از آب معدنی استفاده کنند. علاوه بر خواصی که آب معدنی برای سلامتی دارد، بخاطر بهداشتی بودن، در همه سوپرمارکت ها، رستوران ها، کافه ها و … از آن استفاده می شود.

تجهیزات مورد نیاز برای خط تولید آب معدنی

برای ماندگار شدن آب معدنی درون بطری، نیازمند به تجهیزات و ماشین آلاتی هستیم که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

  • دستگاه پرکن مایعات و درب بندی اتوماتیک
  • دستگاه لیبل چسبان ( برچسب زن لیبل روی بطری)
  • دستگاه جت پرینتر (برای چاپ تاریخ مصرف روی بطری)
  • دستگاه بادکن بطری (برای تولید بطری از پریفرم خام)
  • دستگاه شیرینگ پک  (برای بسته بندی 6 و 12 تایی بطری ها)
  • نوار بالابر پک های شیرینگ شده ( برای بارگیری و پالت گذاری)

تجهیزات تصفیه و نگهداری آب پیش از بسته بندی

  • دستگاه اشعه UV ضدعفونی کننده ازون زن
  • دستگاه تصفیه آب با گنجایش 50 هزار لیتر در روز
  • جایگاه های 10 هزار لیتری ذخیره آب
  • نوار نقاله ریل زمینی 6 تا 10 متری
  • لوله کشی، برق کشی
  • تجهیزات آزمایشگاهی

راه اندازی خط تولید آب معدنی مقداری پیچیده است و یک نفر نمی تواند به تنهایی آن را انجام دهد. از این رو نیازمند افراد متخصص است تا در این خط تولید استخدام شوند، آموزش های لازم را ببینند و بتوانندخط تولید آب معدنی  را به خوبی به رونق برسانند.

خط تولید آب معدنی

به صورت کلی مراحل تولید آب معدنی شامل دو فاز است.

فاز اول: آماده سازی، سالم سازی، تمیز کردن و پر کردن آب معدنی توسط دستگاه پرکن مایعات

فاز دوم: ساخت ظروف مورد استفاده برای بسته بندی آب معدنی

در ادامه مطلب به شرح هر کدام از دو فاز خواهیم پرداخت.

 

قدم اول: آماده کردن و سالم سازی آب معدنی

در این مرحله آب معدنی از منابع آبی همچون چشمه، برای رفتن به خط تولید آماده خواهند شد. با توجه به اینکه محصول، آب طبیعی خارج شده از چشمه است و هیچ نوع تغییری در ترکیبات شیمیایی آن ایجاد نشده است، از این رو برای آماده کردن آن نیاز است تا مراحل زیر انجام شود.

  1. انتقال آب از منابع طبیعی

در این بخش با در نظر گرفتن محل چشمه و یا آب زیر زمینی که آب از آنجا استخراج می شود، آب ها به طور کاملا بهداشتی به جایگاه ذخیره آب هوایی یا زیر زمینی انتقال داده می شوند. در این مرحله در کنار ته نشین شدن مواد خارجی سنگین، تلاش می شود از وجود هر نوع آلودگی در آب پیشگیری شود.

  1. جایگاه های ذخیره آب

برای هدایت آب به داخل بخش از منابع هوایی یا زیر زمینی، باید در نظر داشت که گنجایش خط تولید استفاده شود و این منابع از هر نوع آلودگی شیمیایی و میکروبیولوژیک جدا باشند.

  1. فیلتر کردن آب

برای حذف مواد شناور در آب، از فیلتر های شنی در این بخش استفاده می شود. این نوع فیلترها به صورتی طراحی شده اند که آب با فشار مشخصی از یک محل با ابعاد متفاوت عبور داده می شود و مواد شناور در آن جدا می شوند. این فیلترها با عملکرد یکسان به صورت مختلفی تولید می شوند که بدون در نظر گرفتن نوع آلودگی، همه دارای عملکرد یکسان هستند.

  1. کاهش طعم، رنگ، بوی آب

برای از بین بردن هر نوع بو احتمالی در آب معدنی و همینطور از بین بردن رنگ های احتمالی، آب را از یک محل اکتیو رد می کنند. در این قسمت آب از هر نوع  رنگ و بوی غیر طبیعی پاک می شود.

  1. مرحله فیلتراسیون نهایی آب

در این بخش، آب از فیلتر کارتریجی به اسم پولیشر رد می شود. با توجه به اینکه این فیلترها بسیار ریز و کوچک هستند (حدود 130 تا 140 میکرون)، آب از هر نوع مواد شناور که با چشم قابل دیدن نمی باشد زدوده می شود. این نوع فیلترها با عملکردی یکسان، اما در شکل های مختلف تولید می شوند.

  1. مرحله استریلیزاسیون آب

برای از بین بردن هر نوع آلودگی احتمالی در آب و بهداشتی سازی آن، از سیستم UV استفاده می شود. در این بخش آب با دبی و فشار مشخصی از یک نور UV رد می شود که در این زمان، هر نوع آلودگی میکروبیولوژیکی آن نابود می شود و آب به طور 100 درصدی استریل و آماده برای پر کردن می شود.

 

قدم دوم: پر کردن بطری از آب

در این قسمت، بطری ها به شکل منظم وارد دستگاه شست و شو می شوند و با آب گرم و توسط فشار شسته می شوند. در این مرحله بطری ها از هر نوع ناخالصی و آلودگی پاکسازی می شوند. بعد از آن بطری ها وارد قسمت پرکن مایعات شده، از آب معدنی پر می شوند. در نهایت، بعد از این بخش بطری ها به قسمت درب بندی وارد شده و درب آنها بسته می شود. قسمت پر کردن بطری با دستگاه پرکن مایعات صورت می گیرد. این مرحله با دو روش اتوماتیک و نیمه اتوماتیک صورت می پذیرد.

دستگاه پرکن مایعات

فاز دوم: تولید بطری های مورد نیاز برای بسته بندی

بهتر است برای بطری هایی که نیاز دارید، از تامین کننده های بطری کمک بگیرید. زیرا ساخت بطری نیاز به خرید دستگاه هایی دارد، که در کنار هزینه بر بودن خرید دستگاه ها، نیازمند استخدام نیروی متخصص خود هم می باشد.

قدم 3: نصب برچسب و بسته بندی توسط دستگاه شیرینگ پک

دستگاه شیرینگ یکی از کاربردی ترین تجهیزات برای بسته بندی کردن بطری ها به شمار می رود. جک پارویی شکل موجود در این دستگاه، بطری ها را کنار یکدیگر قرار می دهد تا برای بسته بندی آماده شوند. محصولات تولیدی، در نایلون های خاص خود کنار هم قرار می گیرند و بعد توسط حرارت دور تا دور محصول از فیلم های شیرینگ پوشیده می شود. این دستگاه می تواند در یک ساعت حدود 300 الی 400 پک را بسته بندی کند و این مورد سرعت کار را به شدت افزایش می دهد. دستگاه شیرینگ پک به دو نوع تونلی و کابینی در بازار عرضه می شود. این دو نوع دستگاه تفاوت هایی دارند که تولیدات شما، استفاده از هر کدام از آنها را مشخص می نماید.

 

توجیه اقتصادی راه اندازی خط تولید آب معدنی

با در نظر گرفتن توان سرمایه گذاری، مکان استقرار، میزان تکنولوژی و گنجایش تولید در قسمت های پرکن و بسته بندی، میزان سرمایه گذاری متفاوت است. با توجه به مطالعات صورت گرفته، سرمایه گذاری ثابت تولید آب معدنی در بطری های 500 میلی لیتری و 1500 میلی لیتری با گنجایش اقتصادی هر سال تقریبا 3 هزار تن، 96 میلیارد ریال و سرمایه در گردش 38 میلیارد ریال نیاز است. میزان بازدهی سرمایه گذاری، بیش از 33 درصد و کمتر از 3 سال، دوره بازگشت سرمایه خواهد بود.

دستگاه شیرینگ پک

دستگاه شیرینگ پک آب معدنی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *