خط تولید

خط تولید تنباکو و تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز

خط تولید تنباکو و تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز

افزایش مصرف تنباکو در ایران و جهان، سبب شده است تا صنعت تولید تنباکو به یکی از صنایع درآمدزا و پر رونق تبدیل شود. در گذشته، تنباکو تنها در برخی از کشور های قاره آمریکا کشت می شد اما امروزه در اکثر نقاط جهان، کشت تنباکو انجام می شود. در ایران نیز، شهر های شمالی، بوشهر و اصفهان، تولید کننده های اصلی تنباکو هستند. کشت تنباکو در شهر های فوق، بستری مناسب را برای تاسیس کارخانه های تولید کننده تنباکو، به وجود آورده است. به منظور راه اندازی خط تولید تنباکو در این کارخانه ها، باید از وسایل و تجهیزات خاصی استفاده شود. در این مقاله قصد داریم تا تمامی این تجهیزات را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم علاقه دارید تا با دستگاه های مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید تنباکو بیشتر آشنا شوید، با ما تا پایان همراه باشید.

این محتوا صرفا یک مقاله آموزشی میباشد.

📵لطفا تماس نگیرید!📞

خط تولید تنباکو

استفاده از تجهیزات پیشرفته در خط تولید تنباکو، کیفیت محصولات را افزایش خواهد داد.

 

خط تولید تنباکو در ایران

همانگونه که بیان کردیم، در ایران تنباکو در شهرهایی مانندِ رشت، گیلان، مازندران، بوشهر و اصفهان کشت می شود. با وجودِ کشتِ تنباکوی مرغوب در شهر های فوق، تا چند دهه قبل، کارخانه ای برای تولید اصولی تنباکو وجود نداشت. به همین دلیل، حجم عمده تنباکوی مورد نیاز کشور، از طریق واردات تامین می شد.

امروزه شرایط با طراحی و ساختِ تمامی تجهیزاتِ خط تولید تنباکو، تغییر کرده است. در حال حاضر کارخانه های مختلفی در ایران، اقدام به تولیدِ انواع مختلف تنباکو کرده اند و به همین دلیل، میزان واردات، کاهشی چشمگیر داشته است.

در این قسمت قصد داریم تا تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز برای استفاده در خط تولید تنباکو را به شما معرفی کنیم و مکانیزم عملکرد هر کدام از آنها را نیز بیان نماییم. این دستگاه ها و تجهیزات عبارتند از؛

این محتوا صرفا یک مقاله آموزشی میباشد.

📵لطفا تماس نگیرید!📞

 

دستگاه یا وانِ شستشوی تنباکو

بخش اول از خط تولید تنباکو، مربوط به فرآیند شستشو است. در این بخش، تنباکو باید توسط دستگاه های خاصی شسته شود. دستگاه های شستشوی تنباکو به دو گروه تقسیم می شوند؛ 1. دستگاه شستشوی پلی اتیلن و 2. دستگاه شستشوی استیل.

دستگاه شستشوی پلی اتیلن، همانندِ یک وانِ معمولی است و فرآیند شستشوی با استفاده از آن، باید توسط کاربر انجام شود. در مقابل، دستگاه شستشوی استیل، کاملا اتوماتیک می باشد و فرآیند شستشوی گیاه تنباکو را بدون نیاز به دخالت کاربر انجام می دهد. معمولا در کارخانه هایی که حجم تولید بالایی دارند، از دستگاه های استیل اتوماتیک استفاده می شود تا سرعت فرآیند شستشوی افزایش یابد.

دستگاه خشک کن سانتریفیوژ

پس از پایانِ فرآیندِ شستشوی در مرحله اولِ خط تولید تنباکو، نوبت به مرحله خشک کردن می رسد. در این مرحله باید از دستگاه خشک کن سانتریفیوژ استفاده شود. این دستگاه از نیروی گریز از مرکز برای خشک کردنِ تنباکو استفاده می نماید. البته، وظیفه دستگاه سانتریفیوژ تنها خشک کردنِ آب و رطوبتِ موجود بر روی سطح تنباکو است و رطوبت موجود در داخل بافت تنباکو، پس از استفاده از این دستگاه، از بین نخواهد رفت.

نکته ای دیگر اینکه، دستگاه خشک کن سانتریفیوژ، به صورت کاملا اتوماتیک عمل می کند و نیازی به دخالت اپراتور ندارد.

دستگاه خشک کن سانتریفیوژ، رطوبت موجود بر روی سطح تنباکو را از بین می برد.

دستگاه خشک کن برای خط تولید تنباکو

دستگاه میکسر تنباکو

دستگاه میکسر، با انجام دادنِ چند فرآیندِ مختلف به صورتِ همزمان، نقش مهمی را در خط تولید می کند. این فرآیند ها عبارتند از؛

  • مخلوط کردن تنباکو با اِسانس های مختلف
  • پخت تنباکو با استفاده از سیستم گرمادهی
  • تبدیل قطعه های بزرگ تنباکو به بخش های کوچک تر

نکته ای دیگر اینکه، دستگاه میکسر تنباکو را معمولا با استفاده از استیل می سازند. استیل در اثر مرور زمان زنگ نمی زند و فرسوده نمی شود. همچنین، دستگاه های میکسری که از استیل ساخته شده اند، از فاسد شدنِ تنباکو جلوگیری می نمایند.

این محتوا صرفا یک مقاله آموزشی میباشد.

📵لطفا تماس نگیرید!📞

میکسر برای خط تولید تنباکو

دستگاه خشک کن تنباکو

همانگونه که در پاراگراف های قبل نیز توضیح دادیم، وظیفه دستگاه سانتریفیوژ، خشک کردنِ رطوبتِ موجود بر روی سطح تنباکو است اما رطوبتِ درونِ بافتِ تنباکو، با استفاده از دستگاه فوق خشک نمی شود.

به منظور خشک کردنِ رطوبتِ درونِ بافت، از دستگاه خشک کن تنباکو استفاده می شود. این دستگاه از مکانیزم های پیچیده ای برای انجام فرآیند خشک کردن، استفاده می نماید و به همین دلیل، کیفیت تنباکو پس از خارج شدن از دستگاه، کاهش پیدا نمی کند.

دستگاه میکسر، وظیفه پختنِ تنباکو را بر عهده دارد و جنس استیل آن، از فاسد شدنِ تنباکو جلوگیری می کند.

دستگاه شیرینگ پک

در خط تولید تنباکو، آخرین مرحله مربوط به بسته بندی محصولات است. بسته بندی محصولات با هدف های مختلفی انجام می شود که در این بخش به صورت خلاصه به آنها اشاره خواهیم کرد؛

  • قابلیت جابجایی راحت تر
  • حفظ کیفیت تنباکو
  • افزایش زیبایی ظاهری
  • و…

تنباکو، با استفاده از دستگاه شیرینگ پک، بسته بندی می شود. بسته به شکل ظاهری و ابعاد محصول تولید شده در کارخانه، باید از دستگاه شیرینگ پکِ خاصی برای انجام فرآیند بسته بندی استفاده شود. از آنجایی که محصولِ موردِ بحثِ ما در این مقاله تنباکو است، دستگاه های شیرینگ پکِ مناسب برای بسته بندی تنباکو را به شما معرفی خواهیم کرد. این دستگاه ها عبارتند از؛

دستگاه بسته بندی پیلوپک

دستگاه بسته بندی پیلوپک، معمولا در کارخانه هایی با حجم تولید پایین مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه نیاز به یک اپراتور دارد و فرآیند بسته بندی را به صورت بالشتی و یا افقی به انجام می رساند.

معمولا از دو نوع دستگاه بسته بندی پیلوپک در خط تولید تنباکو استفاده می شود؛ 1. دستگاه پیلوپک PLC و 2. دستگاه پیلوپک مکانیکی. هر دو مدل فوق، به سیستم فتوسل مجهز می باشند و از مصرفِ بیش از حدِ پلاستیکِ شیرینگ (پلاستیک بسته بندی)، جلوگیری می کنند.

فرآیند بسته بندی توسط این دستگاه نیز با استفاده از سیستم برش و دوخت انجام می شود. به عبارت دیگر، ابتدا سلفون بر روی محصول قرار می گیرد و سپس فتوسل در زمان مناسب، دستور برشِ آن را صادر می نماید. پس از پایان برش نیز، فرآیند دوخت سلفون بر روی محصول آغاز می گردد.

این محتوا صرفا یک مقاله آموزشی میباشد.

📵لطفا تماس نگیرید!📞

دستگاه بسته بندی کارتونینگ

دستگاه بسته بندی کارتونینگ معمولا در کارخانه هایی با حجم تولید بالا، مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی فرآیند های بسته بندی توسط این دستگاه، بدون دخالت اپراتور و به صورت اتوماتیک انجام می شوند. بنابراین، اپراتور تنها نقشِ گذاشتنِ محصول بر روی نوار نقاله و برداشتن آن پس از بسته بندی را بر عهده دارد.

در مجموع، مراحل بسته بندی در خط تولید تنباکو با استفاده از دستگاه کارتونینگ را می توانیم به صورت زیر بیان نماییم؛

  • قرار دادن محصول بر روی نوار نقاله توسط اپراتور
  • قرار دادن نایلون بسته بندی بر روی تنباکو به صورت خودکار و توسط دستگاه
  • صدورِ دستورِ برشِ سلفون توسط فتوسل و انجام فرآیند برش به صورت خودکار
  • دوختِ نایلونِ شیرینگ بر روی محصول به صورت خودکار و بدونِ دخالت اپراتور

 

دستگاه بسته بندی سلفون کش جعبه

یکی دیگر از دستگاه های مهمی که در خط تولید تنباکو از آن استفاده می شود، دستگاه بسته بندی سلفون کش جعبه، نام دارد. این دستگاه، همانگونه که از نامش نیز مشخص است، وظیفه بسته بندی جعبه های مختلف را بر عهده دارد. در مجموع، مزایای استفاده از دستگاه فوق را می توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم؛

  • پلمپِ کاملِ محصول (جهت افزایش اطمینانِ مشتری از بهداشتی بودنِ روندِ تولیدِ تنباکو)
  • جلوگیری از ورود هوا به داخل جعبه (جلوگیری از ورود هوا، سبب می شود تا کیفیت اولیه تنباکو، حفظ شود)
  • افزایش زیبایی ظاهری جعبه محصول

خط تولید تنباکو و تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز

دستگاه شیرینگ پک برای خط تولید تنباکو

دستگاه بسته بندی کارتونینگ، معمولا در کارخانه هایی با حجم تولید بالا، مورد استفاده قرار می گیرد.

سخن پایانی 

در این مقاله، توضیحاتی جامع را در مورد خط تولید تنباکو، به شما ارائه دادیم. راه اندازی خط تولید تنباکو، به وسایل و تجهیزات مختلفی نیاز دارد. استفاده از این وسایل، سبب می شود تا دخالت نیروی انسانی در فرآیند تولید به حداقل برسد و کیفیت محصولات نیز افزایش یابد. در ایران، یکی از بهترین شرکت های تولید کننده تجهیزاتِ مربوط به بسته بندی تنباکو، ایرانو صنعت نام دارد. تجهیزات تولیدی توسط این شرکت، از تکنولوژی های روز دنیا برخوردار هستند و کیفیت محصولات تولیدی را افزایش می دهند.

این محتوا صرفا یک مقاله آموزشی میباشد.

📵لطفا تماس نگیرید!📞

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *